Po szoku jaki wywołało oświadczenie Apple o dużej korekcie przychodów, związanych ze słabą sprzedażą iPhone'a wszyscy oczekują na konferencję Apple, która odbędzie się na przełomie stycznia i lutego. W tym czasie nie próżnują firmy analityczne, dzięki czemu w najbliższym czasie będziemy mogli poznać mniej lub bardziej trafione prognozy jak głęboki jest spadek sprzedaży smartfonów z Cupertino. Wczoraj wyniki analiz za listopad 2018 ogłosiła firma Counterpoint, według której sprzedaż nowych modeli liczona rok do roku spadła aż o 20%.

W swoim komunikacie firma wysnuła następujące wnioski:

  • Sprzedaż nowych modeli (XR/XS/XS Max) była mniejsza o 20% w porównaniu do zeszłorocznych nowości (8/ 8 Plus/X).

  • iPhone XR sprzedał się zdecydowanie lepiej niż smartfony z serii XS. Najlepiej sprzedającym się XR-em był najtańszy model z 64 GB pamięci

  • iPhone XR sprzedano o 5% mniej niż iPhone’a 8 rok wcześniej

  • sprzedano o 3% więcej iPhonów’ów XS niż 8 Plus rok wcześniej

  • XS Max sprzedano aż o 46% mniej niż X-a rok wcześniej. Skumulowana sprzedaż od premiery była wyższa o 50% (XS była prezentowany pod koniec września).

  • Sprzedaż XR w Chinach była słabsza niż przewidywano. Counterpoint ocenia, że spowodowane to było brakiem innowacji, jednoobiektywową kamerą co w połączeniu z wysoką ceną nie przekonało potencjalnych klientów.

  • Firma ocenia, że w kolejnym miesiącu sprzedaż w Chinach spadła jeszcze bardziej z powodu napięć chińsko-amerykańskich i akcji nawołujących do bojkotu telefonów Apple

  • Spodziewany jest dalszy wzrost udziałów sprzedaży XR kosztem XS

  • Firma spodziewa się wzrostu sprzedaży iPhone’ów 7 i 8 na rynkach wschodzących z powodu ich wyraźnie niższych cen.

Źródło: Counterpoint Research